Hälsokost och psykisk hälsa

Över en miljon människor om inte mer i Sverige lider av psykisk ohälsa. Stress, depression, ångest, dåliga matvanor, snabb mat som oftast inte är hälsosam, dålig sömn och så vidare är några av orsakerna till detta. En del tar hjälp från sjukvården eller psykiatrin medans många inte söker hjälp alls utan låter det fortsätta tills de slår näsan i väggen. Ska det verkligen behöva gå så långt att vi ska behöva kollidera med väggen eller falla ner i ett djupt hål? Vad kan vi själva göra för att undvika detta?

Övervikt orsakar många gånger depression, stress och ångest. Ångesten som kommer när man har tänkt träna men sedan inte gjort det. Depressionen som tittar in till och från när man har misslyckats och som gör att man kanske börjar äta mer och sedan den där stressen som sakta smyger sig på. stillasittande och övervikt kan leda till åderbråck och det vet säkert de flesta av er. Att röra på sig dagligen är viktigt. Om man inte vill gå ut, då kan man gå runt i sin bostad, kanske ett par varv i trapporna med mera. Att röra på sig är viktigt för hälsan och man mår bättre.

En god och hälsosam smoothie

När man går ut och går så mår man mycket bättre samt att det är bra för kroppen. Man kan även göra smoothies där man använder grönsaker som spenat, grönkål och så vidare. Man kan blanda i fröer, alger, frukt och örter och på detta viset boostar man sin kropp mot olika inflammationer som kan uppkomma när man mår dåligt.

Kryddor är också bra för hälsan

Om man vill så kan man äta sig frisk och bli av med värk i kroppen, depressioner med mera. Mental träning, yoga, styrketräning m.m. är också bra. Det går inte att springa ett halv maraton för att sedan tro man har tappat flera kilo och därefter ge upp och depressionen kommer tillbaks. Börja sakta och öka gradvis upp. Använd hälsokost som piggar upp och förbered din kropp med olika vitaminer för att inte bli förkyld med mera. Med mycket tålamod så kommer du att klara det.

Kryddor är bra för hälsan

Det finns också en mängd kryddor som har goda effekter vad gäller sjukdomar. Gurkmeja är bra att äta om man har inflammationer i kroppen och ingefära är bra för lederna, hjärnan, hjärtat och magen. Läs om kryddor och örter och använd dem i matlagningen samt i smoothies, de blir så goda.

Många lider av dålig sömn vilket kan bero på dåliga matvanor, mycket stillasittande, för lite ute samt stress, ångest med mera. Många ungdomar vänder på dygnet om de är arbetslösa eller av andra orsaker och även vuxna kan göra det. Det gäller att man snabbt återgår till normal sömn och om man inte klarar det så finns det te man kan dricka samt olika kapslar man kan äta då kroppen kanske saknar något. Man kan även träna avslappning och lyssna på avslappnande musik eller ljud. Ofta saknar kroppen något som gör att somliga blir sjuka lättare och det kan man kolla genom att ta ett blodprov.

Leave a Reply