Hälsokost och träning vid värk i leder och muskler

Både hälsosam kost och träning är viktiga pusselbitar i ett aktivt liv utan smärta i leder och muskler. Om du drabbas av värk i kroppen gäller det därför att se över hela din livsstil för att se vad du kan göra för förändringar.

För att komma till rätta med smärta i muskler och leder som exempelvis vid artros höft brukar en kombination av stärkande övningar och hälsokost ge ett bra resultat. Idag kan du enkelt ha kontakt med en personlig fysioterapeut hos Joint Academy via din mobil där du också får ditt individuella behandlingsprogram.

Undvik värk genom hälsosam kost

För att förebygga eller bli av med värk i kroppen gäller det att se över sin kost för att undersöka om det finns något i den som bidrar till besvären. Det finns studier som visar att antiinflammatorisk kost minskar smärta eftersom den låggradiga inflammationen i kroppen sjunker vid en viss typ av kosthållning. En antiinflammatorisk kost innehåller bland annat livsmedel eller hälsokostpreparat med gurkmeja, vitlök, omega 3 eller ingefära. Även bär, nötter, baljväxter och olivolja anses ha en antiinflammatorisk effekt. Däremot är det viktigt att undvika socker och processad mat, som innehåller en mängd olika tillsatser och snabba kolhydrater, eftersom denna typ av mat anses öka inflammationen.

Förutom att äta antiinflammatorisk kost är det också viktigt att du ser till att få i dig tillräcklig mängd energi och vitaminer och mineraler för att undvika sjukdomar som leder till värk. Grönsaker, fisk, baljväxter och ägg är exempel på hälsosamma livsmedel som leder till bättre hälsa. Om du är vegan är det extra viktigt att läsa på om näringslära för att du inte ska riskera brister. Vitamin B12 är livsnödvändigt och måste tas som tillskott om du är vegan eftersom det inte finns i den strikt veganska kosthållningen.

Undvik värk genom träning

Träning av muskler och kondition några gånger i veckan har flera olika positiva hälsoeffekter som bland annat att det blir lättare att hålla vikten eller gå ner i vikt. En lägre vikt leder i sin tur till att belastningen på lederna minskar vilket brukar göra att värk minskar eller försvinner helt. Genom att styrketräna exempelvis rygg och axlar går det även att bli av med rygg- eller axelsmärta som drabbar många med stillasittande arbete framför en datorskärm. Ytterligare en fördel med träning är att den förebygger risken för fallskador hos äldre. Med regelbunden träning av balansen minskar fallolyckorna som ofta leder till smärta och långvarigt stillasittande.

Kom ihåg att rekommendationerna för hälsosam träning gäller motion i lagom mängd, d.v.s. ungefär tre pass per vecka och att stenhård träning varje dag snarare riskerar att förvärra värk och att dessutom kan den leda till överbelastningsskador.

Leave a Reply