Hälsokost under graviditeten

 

Under graviditeten och när vi ammar är det extra viktigt att få i sig rätt näring. Att äta hälsosamma livsmedel, så kallad hälsokost, gör att vi mår bättre och orkar mer.

Ofta kan man få i sig viktiga mineraler och vitaminer via kosten man äter, men ibland kan det behövas tillskott för att ge kroppen det där lilla extra. Det kan vara svårt att veta vad man egentligen ska äta så här kommer en liten guide över vad som är viktigt att få i sig:

Folsyra

PregnantWomanFolsyra eller folat är något som alla kvinnor som planerar att bli gravida och alla som är gravida rekommenderas att ta. Folsyra och folat är sorter av B-vitamin. De hjälper till att bilda de röda blodkropparna och behövs för ämnesomsättningen i cellerna. Folat är väldigt viktigt för fostrets utveckling och gör att risken för ryggmärgsbråck minskar.

Folat finns naturligt i kosten som i till exempel bönor, linser, spenat, broccoli, råris, leverpastej och jordgubbar. Däremot är det många kvinnor som har brist på detta viktiga ämne. Därför kan det vara bra att äta ett folsyratillskott som ett komplement till kosten.

Järn

Järn är viktigt för kroppens bildande av röda blodkroppar och järnbrist kan göra att du och barnet får blodbrist. Detta ämne finns naturligt i kosten som i till exempel lever, blodpudding, kött, fisk och ägg. Däremot kan det vara svårt att få i sig tillräckligt mycket järn, särskilt i slutet av graviditeten. Studier visar att så mycket som 40 % av gravida kvinnor i världen har järnbrist. De flesta måste därför komplettera kosten med järntabletter för att få i sig tillräckligt.

Kalcium och D-vitamin

Behovet av kalcium och D-vitamin är också större under graviditet. Kalcium är viktigt för utvecklingen av barnets skelett. Du kan ta kosttillskott med kalcium eller se till att få i dig mycket mejeriprodukter, som till exempel mjölk, yoghurt, ägg och ost.

D-vitamin är nödvändigt för att kroppen ska kunna ta upp kalcium. Det finns naturligt i bland annat fisk, ägg och ost. Under sommaren är det enklare att få i sig D-vitamin då solen ger oss en god dos av detta. Det kan däremot hända att du behöver komplettera med ett tillskott, särskilt om du inte vistas mycket i solen, är mörkhyad eller inte äter berikade livsmedel.

Leave a Reply